Чому з’являється та як діагностується рак простати: аналіз крові на ПСА, біопсія, МРТ, УЗД – пояснює лікар-уролог, онколог Олег ВОЙЛЕНКО

Чому і як з’являється рак простати?

Як і інші види раку, рак простати починається з мутації клітин, коли кількість аномальних клітин стає значущою.

Вони починають забирати ресурси у нормальних клітин, що призводить до пошкодження навколишніх тканин.

Ці ракові клітини можуть поширюватися на інші частини тіла у вигляді метастазів.

сечовидільна система, простата

Які симптоми раку простати

Важливою причиною проводити регулярні профілактичні обстеження є те, що рак простати на ранніх стадіях зазвичай не має жодних симптомів. А коли вони з’являються, це вже свідчить про поширення раку.

До симптомів раку передміхурової залози можна віднести:

• Проблеми з сечовипусканням

• Зниження сили струменю сечі

• Наявність крові у сечі або спермі

• Біль у кістках

• Несподівану втрату ваги

• Незрозуміло лихоманку, таргетну терапію, імунотерапію та паліативну допомогу.

Як рак простати діагностується: ПСА тест і МРТ

Існує певна послідовність виявлення раку передміхурової залози. Для початку чоловікам у віці старше 50 років 1 раз на рік має проводитись аналіз крові на ПСА (простат-специфічний антиген) та пальцево-ректальне обстеження, при якому лікар через пряму кишку обстежує простату пальцем.

При виявлення підвищення рівня ПСА або при патологічних знахідках при пальцево-ректальному обстеженні пацієнту пропонується проведення МРТ простати.

МРТ (магнітно-резонансна томографія) простати дозволить виявити та локалізувати підозрілі на рак ділянки в передміхуровій залозі.

Також за рекомендацію лікаря проводиться біопсія простати. Під час біопсії використовується спеціальна голка для забору кількох зразків тканини.

voylenko oleg, urolog, войленко олег, уролог про рак простати

Чи є ризик розповсюдження раку, якщо зробити біопсію простати?

Ні. Рак простати таким чином не поширюється. У всьому світі було проведено мільйони біопсій, і жодного зареєстрованого випадку, коли рак поширювався б таким чином.

Коли біопсія підтверджує наявність раку наступним кроком є визначення рівня агресивності ракових клітин та швидкості їхнього росту.

Для цього використовують оцінку Глісона. Оцінка біопсії простати коливається від 6 (неагресивний рак) до 10 (дуже агресивний рак).

Якщо лікар підозрює поширення раку за межі простати, то наступним кроком стануть один або декілька тестів для візуалізації:

МРТ (магнітно-резонансна томографія), де використовуються магнітні поля та радіохвилі для відображення м’яких тканин і органів тіла.

Сканування кісток, адже кістки є основним місцем поширення метастазів у пацієнтів з раком простати. Сканування кісток забезпечує загальне сканування скелету.

УЗД (ультразвукове дослідження) – під час трансректального УЗД пацієнту вводять невеликий зонд через пряму кишку. Зонд генерує високоенергетичні звукові хвилі, що відбиваються від тканини та створюють зображення передміхурової залози на екрані.

voylenko oleg, urolog, войленко олег, уролог

Що робити, якщо рак підтвердився?

Чи обов’язково робити усі ці тести при підтвердженні раку?

Не кожному треба проходити саме всі тести.

Ваш лікар допоможе визначити, які дослідження найкраще підходять для Вашої індивідуальної ситуації. Також лікар використовує інформацію з тих тестів, щоб визначити стадію раку та ризики для життя.

Всього визначають 4 стадії раку простати. В найнижчій стадії вказують, що рак обмежується простатою, 4-та стадія означає, що рак виріс за межі простати та можливо поширюється на інші ділянки тіла.

Обов’язково прочитайте інформацію про діагностику та лікування раку передміхурової залози в Україні – найактуальніша інформація від провідних онкоурологів країни ↓

СТАХОВСЬКИЙ
Едуард Олександрович

доктор медичних наук, професор, член-кореспондент НАМН України, лікар-уролог вищої категорії, онколог, дитячий уролог

ВОЙЛЕНКО
Олег Анатолійович

доктор медичних наук, лікар-уролог вищої категорії, онколог, лікар УЗД, лікар-ендоскопіст, дитячий уролог

СТАХОВСЬКИЙ
Олександр Едуардович

доктор медичних наук,
лікар-уролог вищої категорії, онкохірург

ВІТРУК
Юрій Васильович

доктор медичних наук, лікар-уролог вищої категорії, онколог, лікар УЗД, дитячий уролог

Консультація уролога-онколога в Києві

Записатися на консультацію до уролога-онколога в Києві

Сучасна діагностика та лікування захворювань передміхурової залози (простати) разом з провідними онкоурологами України в «Центрі сучасної урології» в Києві (вул. Васильківська 45).
Використання матеріалів сайту без дозволу ЗАБОРОНЕНО